2018, Rencontres

Hotel-Belvedere-Rayon-Vert_Patrick-Viret

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Dès l’arrivée à la gare de Cerbère, le décor est planté. Les effluves de pin, de figues et d’iode vous sautent aux narines. De somptueux bâtiments des années 1930 délimitent la baie, comme figés dans le temps. Une fois arrivés au Belvédère du Rayon Vert, l’hôtel où se déroule le festival, on se prend à songer qu’on est devenu l’un de ces zombies qui hantent le film Carnival of Souls, avant de se figurer l’errance solitaire d’un Walter Benjamin en exil, qui se suicida à quelques kilomètres de là. Le mystère est soigneusement entretenu pour ne pas dissiper le modus operandi : nous sommes là entre initiés, formant une confrérie improbable le temps de ces quelques jours riches en poésie, tant dans les films qu’à travers le contexte singulier. Ici, pas de roucoulades mondaines, mais plutôt du serrage de coudes, des repas bien arrosés et une convivialité militante.

Julien Bécourt, Mouvement, 8 novembre 2017

Tan bon punt arribat a l’estació de Cervera, el decor és plantat. Els efluvis de pi, de figues i d’iode us salten a les narius. Sumptuosos bastiments dels anys 1930 delimiten la badia, com clavats en el temps. Una vegada arribats al Mirador del Raig Verd, l’hotel on es desenrotlla el festival, hom somnieja d’haver esdevingut un d’aquells zombis que obsessionen la pel∙lícula Carnival of Souls, abans d’afigurar-se el vagareig solitari d’un Walter Benjamin en exili, que se suïcidà a uns quilòmetres d’aquí. El misteri és acuradament entretingut per no dissipar el modus operandi: som aquí entre iniciats, formant una confraria improbable, el temps d’aquests alguns dies rics en poesia, tant en les pel∙lícules com a través el context singular. Aquí, cap parrupeig mundanal, però més aviat apinyada, àpats ben regats i convivència militant.


Mes premiers pas en ce lieu correspondaient à ce qu’aurait pu être le générique d’un début de film. Tout ici me paraissait possible, comme si le lieu, avec son architecture, ses points de vue, sa salle de cinéma, son immense rez-de-chaussée (un ancien garage), sa salle panoramique, ses chambres, la proximité des trains, sa dimension de paquebot à la fois échoué et pourtant toujours debout, pouvait se prêter à toutes les fictions sans que jamais on ne risque d’en tarir la source inspirante et que même, il suffisait de le filmer tel quel pour être au bord du cinéma, comme lui-même peut l’être à la fois de la mer et des rails dans une double proximité qui semble unique, sans oublier celle de la frontière que l’on découvre de sa proue.

Patrick VIRET, directeur artistique des Rencontres

Les meves primeres passes en aquest lloc corresponien a allò que hagués pogut ser el génèric de l’inici d’una pel∙lícula. Aquí tot em semblava possible, com si el lloc – amb la seva arquitectura, els seus punts de vista, la seva sala de cinema, el seu immens soler (un antic garatge), la seva sala panoràmica, les seves cambres, la proximitat dels trens, la seva mida de paquebot alhora encallat i malgrat tot dempeus – pogués prestar-se a totes les ficcions sense que mai s’arrisca d’esgotar-ne la deu inspiradora i que fins i tot, bastava filmar-lo tal qual per ser a la vora del cinema, com ell mateix pot ser-lo a la vegada del mar i dels carrils en una dobla proximitat que sembla única, sens oblidar la de la frontera que hom descobreix de la seva proa estant.

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